گام اول:

کراواتی با طول و عرض مناسب انتخاب کنید. این کار به اندازه اندام شما و مد بستگی دارد.

گام دوم:

کراوات را لمس کنید. یک کراوات با کیفیت باید هنگام لمس کردن نرم باشد و از سه بخش، نه دو قسمت، که به هم دوخته شده است تشکیل شده باشد.

گام سوم:

آستر و تودوزی کراوات را که باعث ایجاد فرم و حجم کراوات می شود، بررسی کنید. کراوات باید تا پایین و نوک انتهایی خود آستردوزی شده باشد و ترجیحا از موادی تهیه شده باشد که درصد بالایی پشم دارد.

گام چهارم:

به کوک نامرئی کراوات دقت کنید؛ یک نخ شل در پشت کراوات، زیر دو لبه به هم متصل شده خواهید یافت. کراواتی که به خوبی تهیه شده باشد، زمانی که این کوک نامرئی را بکشید، باعث می شود تا کراوات جمع بشود و چین بخورد.

گام پنجم:

کراوات را روی دست خود قلاب کنید یا آویزان کنید. انتهای باریک آن باید به شکل مربع در پشت وسط انتهای پهن کراوات قرار بگیرد. کراواتی که به این شکل آویزان می شود، به خوبی بر روی سینه شما قرار می گیرد. از خریدن کراواتهایی که هنگام قرار دادن دور دوست، پیچ می خورد خودداری کنید.

گام ششم:

به جنس پارچه کراوات توجه کنید. ابریشم رایجترین جنس است، زیرا شکلش را به خوبی حفظ می کند و سبک و بادوام است. ترکیبات پولی استر نیز شکل خود را حفظ می کند، اما به خوبی پارچه های الیاف طبیعی رنگپذیر نیست. چروکیدگی بیش ازحد هم یکی از مشکلات کراواتهای نخی است.

انتخاب رنگ و طرح کراوات:

1- انتخاب طرح کراوات: طرحی را انتخاب کنید که طرح پیراهن شما را تکمیل می کند. یک پیراهن راه راه ظریف، با کراواتی که راه های برجسته و مشخصی دارد هماهنگ می شود، در حالیکه پیراهنی با خطوط چشمگیر و برجسته، به کراوات ملایمتری نیاز دارد.

2- انتخاب رنگ کراوات: پیراهن آبی کم رنگ تقریبا با هر رنگ کراواتی خوب به نظر می رسد. می توانید آن را با یک کراوات زرد یا طلایی امتحان کنید. برای ایجاد ظاهر تک رنگ، می توانید یک پیراهن تک رنگ روشن را با یک کراوات تیره به همان رنگ بپوشید، مثلا پیراهن زرشکی روشن با یک کراوات زرشکی تیره.

یک پیراهن سفید رنگ، برای کراوات هایی که رنگ تند یا طرح چشمگیر و برجسته ای دارند، زمینه خوبی است.

یادتان باشد که رنگ پس زمینه کراوات باید با پیراهن و کت شما هماهنگ باشد یا آن را تکمیل کند.

مراقب باشید

1- به طور کلی بخش های طرح دار لباس خود را به دوتا محدود کنید. اگر کت و کراوات شما هردو طرح دار است، پیراهن ساده ای را انتخاب کنید.

2- برای کارهای تجاری رسمی یا مصاحبه های کاری، کراواتهایی با طرح و رنگ ظریفتر و ملایمتر بهتر است. کراواتهای زرق و برقدار با طرح های درشت و برجسته یا طرح های گرافیکی مشخص، باید برای موقعیتهای غیررسمی تر انتخاب بشود.