پزشکی هومیوپاتی روش درمانی ویژه‌ای است که باتحریک دقیق سیستم ایمنی وحیاتی بیمار با داروهای ویژه، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد. بر پایه اصول نخستین هومیوپاتی هر ماده‌ای که دربدن تندرست یکسری نشانه‌های بیماری ایجاد کند درصورت تجویز به فرد بیمار باهمان علایم بیماری وی را درمان خواهدکرد، البته به شرط آنکه نشانه‌های موجود در بیمار و نشانه‌هایی که آن ماده دارویی می‌تواند ایجاد کند، تا حد ممکن همانند باشد. خصوصیات روحی و عصبی جایگاه ویژه‌ای در درمان هومیوپاتی دارد. اگرچه بیمار تنها برای یک درد جسمی به پزشک هومیوپات مراجعه کرده‌است، ولی باید واقعیت‌های روحی، عاطفی و عصبی خود را با پزشک درمیان بگذارد. هر بیماری که نیروی حیاتی وی از میان نرفته باشد می‌تواند از هومیوپاتی انتظار بهبود داشته باشد. با نگرش به اینکه هومیوپاتی با تحریک سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند، چنانچه این سیستم و ساختار بدن دچار نابودی برگشت ناپذیر شود امید به بهبود کاهش می‌یابد. هومیوپاتی یعنی همانند بیماری و به تعبیری دیگر درمان با همانند، یا درمان بدست عامل همانند بیماری است. مهم‌ترین ویژگی این روش درمانی نگرش کلی به انسان‌ها از دید جسمی، روانی و احساسی است. در این درمان از داروهایی بهره گیری می‌شود که علایم بیماری را پوشش دهد تا با تحریک پسندیده سیستم ایمنی و حیاتی بیمار و هوشیار کردن سیستم دفاعی بدن، بیماری را درمان کند.

تاریخچه
این روش درمانی به شیوه علمی ‪ ۲۰۰‬سال پیش بدست پزشک آلمانی به نام ساموئل هانه‌من ابداع شد. هومیوپاتی، انرژی درمانی، حجامت و روش‌های دیگر خونگیری «طبیعت درمانی» یا Naturo ‪Pathy‬نامیده می‌شوند.

همیوپاتی چگونه ابداع شد؟
هانمن که خانواده خود را در اثر طبابت های نادرست آن زمان از دست داده بود، تصمیم به ترک طبابت می گیرد و به ترجمه کتب پزشکی آن دوره می پردازد. هنگامی که مشغول ترجمه کتابی بود، به این جمله بر خورد : "گیاه گنه گنه بیماری مالاریا را درمان می کند."
او که پزشک ماهری بود، از این جمله متعجب می‌شود و مقداری از این گیاه را تهیه و در هنگام کار از آن مصرف می کند.بعد از مدتی مشاهده می کند که علائم بیماری مالاریا در او ظاهر می‌شود. و با تجربهٔ این حالت بر افراد دیگر، اولین قانون خود را می نویسد : "مشابه، مشابه را درمان می کند."

قانون اول همیوپاتی "مشابه، مشابه را درمان می کند."
این جمله بدین معنی ست که هر ماده که در یک فرد سالم، ایجاد بیماری می کند، این ماده می تواند افرادی را که این بیماری را دارند، درمان کند.

تایید هومیوپاتی
روش درمانی هومیوپاتی ازسوی سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شده و هم‌اکنون کاربرد هومپوپاتی درشبکه بهداشتی و درمانی کشورهای گوناگون و در کشور ما بدست وزارت بهداشت و درمان پذیرفته شده وامکان پزشکی برای پزشکان آموزش دیده نیز مجاز دانسته شده‌است. سازمان غذا و داروی آمریکا ‪ FDA‬ کلیه داروهای هومیوپاتی را به‌رسمیت شناخته و هم اکنون این روش درمانی در کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، آمریکا، هندوستان، پاکستان و برزیل خدمات درمانی به بیماران ارایه می‌دهد.

طبیعت و هومیوپاتی
طبیعت و گیاهان در تهیه داروهای هومیوپاتی نقش مهمی دارند زیرا گیاهان با هر ویژگی و خصوصیات به نام ماده اصلی داروهای هومیوپاتی، همان همان ویژگیهای جسمی – روانی – ذهنی خود را نگهداری می‌کنند. یعنی اگر گیاهای تنهایی را می‌پسندد و از رشد با گیاهان دیگر در کنار خود بیزار است و در حین تماس با شی بیگانه فشرده می‌گردد و دیگر...؛ از همگی این رفتارها در حلالهای داروهای هومیوپایت نشان و رد پایی بر جا می‌ماند. برای نمونه به موارد زیر توجه کنید. بکارگیری گیاه کاج به چرایی دارا بودن دانه‌های برجسته و توپر برای درمان خالهای گوشتی. چون این گیاه سبز است، برای درمان ناراحتیهای کیسه صفرا که رنگی سبز به پوست می‌دهد، بکار می‌رود. به چرایی داشتن ماده زرین که به گونه عرق از بدن گیاه بیرون می‌شود و بوی ویژه‌ای دارد برای درمان بیمارانی با افزایش تعرق بهره گیری می‌گردد
بهرگیری از گل آفتابگردان (قسمت میانی) به چرایی همانندی آن به ناحیه چشم در درمان بیماریهای مربوط به بینایی و یا به انگیزه گلهای زرد آن در درمان بیماری زردی یا یرقان کاربرد دارد. چون درون گردو همانند مغز انسان برجستگیها و فرو رفتگیهای فراوان دارد از آن به نام داروی تقویت کننده نیروهای دماغی بهره گیری می‌گردد. در تهیه این داروها حتی سم مار کبرا، زنبور و یا میکربهای کشته شده که به گونه طب یعی در روده انسان می‌باشند کاربرد دارند . در 80 سال گذشته پژوهشگران آلمانی با انجام تحقیقت گسترده 12 نوع نمک معدنی موجود در نسوج بدن را شناسایی کردند و مدعی شدند که همگی بیماریها با این 12 نوع نمک معدنی قابل مداوا می‌باشند .

داروهای هومیوپاتی
این داروها منشا طبیعی دارد که بیش از ‪ ۷۰‬درصد گیاهان، ‪ ۲۰‬درصد عناصر کانیها و مواد طبیعی تهیه می‌شوند. هومیوپاتها با نگرش به ویژگیهای گیاهان بر روی بدن از آنها در تهیه دارو بهره می‌برند. برای اینکه مفهوم این عبارت کاملاً درک شود باید مثالی را در نظر بگیریم در حین پوست کندن پیاز یا خرد کردن آن چشمان اشک آلود و قرمز گشته و به خارش و سوزش می‌افتد و گاهی نیز با آبریزش بینی همراه است. اگر توجه کرده باشید همه این علایم مربوط به سرماخوردگی می‌باشند داروسازان هومیوپات از این همانندی بهره می‌گیرند و داروئی جهت بهبود سرماخوردگی از همان پیاز تهیه می‌کنند نام این دارو Alium Sepia می‌باشد که برای سرما خوردگیهایی از نوع خارش چشم، گلو و آبریزش بینی و چشم، حساسیت و قرمزی چشم همراه با عطسه می‌باشد. به روش، بکارگیری قانون همانندی ها گفته می‌شود. یکی دیگر از داروهای سرشناس هومیوپاتی داروی Ipecacuanha است ( آی په کاکوانا) که به گونه اختصاری IP هم نوشته می‌شود. این دارو در پزشکی رایج هم بهره گیری می‌شود، منتها به نام قی‌آور. بنابراین بر پایه فلسفه پزشکی هومیوپاتی که می‌گوید هر بیماری‌ای با داروی همانند آن درمان می‌شود، چون این دارو در کسان تندرست ایجاد تهوع می‌کند، بی گمان زمانی که شخصی دچار تهوع باشد، به انگیزه مشابهت با بیماری، مایه درمان آن خواهد شد! منشا این دارو، گیاه Cephaelis ipecacuanha است. کسانیکه نیازمند این دارو هستند، کم وبیش در همه شرایط دچار تهوع هستند. فردی را تصور کنید که دچار تهوع همیشگی است و در هیچ وضعیتی از آن رهایی ندارد. سردردش همراه تهوع است، دشواریهای گوارشی همراه تهوع .... بیشتر چند نشانه ویژگی دیگر هم به تشخیص درست این دارو کمک می‌کنند. برای نمونه زبان بیمار تمیز و بدون بار است و بیشتر تشنه هم نیست. تصور کنید که تجویز دوز مناسبی از این دارو، به‌سرعت و آسانی شخص را از این مصیبت رها می‌کند و بیمار به جان هومیوپاتی نیایش خواهد کرد!
Ip همچنین داروی مناسبی برای دشواریهای تنفسی، خونریزی‌های احشای درونی و گونه‌های دشواریهای گوارشی است. لازم به روشنگری نیست که به هیچگونه سرخود دارو مصرف نکنید و حتما با یک هومیوپات زبردست رایزنی نمایید.

نحوه تهیه داروهای همیوپاتی
ماده مورد نظر را درون الکل 60% می ریزند و در طی دو هفته آن را از صافی عبور می دهند. به ماده بدست آمده، محلول مادر می گویند. برای کم کردن و در واقع از بین بردن مواد سمی آن، از محلول مادر یک قطره (cc 1) برداشته و در 99 قطره (99 cc) آب می ریزیم. با این کار، محلول 0.01 بدست می آید. دوباره یک سی سی از این محلول را در 99 سی سی آب می ریزیم و این بار محلول 0.0001 بدست می آید. اگر به رقیق کردن محلول تا 12 بار ادامه دهیم، محلول 10 به توان منفی 24 به دست می آید که از عدد آوگادرو کوچک‌تر می‌شود. که این بدین معنی ست که حتی یک مول از این ماده در محلول وجود ندارد.
این عمل را تا 100 و یا 1000 بار تکرار می‌کنند و جالب اینجاست که هر جه محلول رقیق تر می‌شود، خاصیت دارویی آن قوی تر می‌شود.

فهرست برخی از نمکهای معدنی و کاربرد آنهادر هومیوپاتی
پتاسیم فسفات: کمبود آن در بدن سبب سردردهای عصبی یا افسردگی و بی خوابی می‌گردد
منیزیم قسفات: در درمان سردرد ها، نوریتها و سیاتیکها کارساز می‌باشد
سدیم کلرید: همان نمک خوراکی می‌باشد که به شیوه هومیوپاتی تهیه می‌گردد و وظیفه آن بدن را بر دوش دارد چنانچه آب نسوج مغز کاهش یا افزایش یابد اختلالاتی چون ناامیدی، استرس، افسردگی، سردرد، خواب بسیار، و نبود خودباوری پدید می‌آید
کلسیم فلوئورات / کلسیم فسفات / کلسیم سولفات / آهن فسفات / پتاسیم کلرات / پتاسیم سولفات / سدیم فسفات / سدیم سولفات / سیلیکون
پژوهشگران این دوازده نمک را از سوزاندن پیکر انسانی بدست آورده‌اند و چنین معتقد هستند که همگی بدن از این نمکها حاصل آمده است. هومیوپاتی دارای 3000 نوع دارو است در حالی که پزشکی نوین حدوا 800 نوه دارو دارد در پزشکی هومیوپاتی 60 درصد از داروها سرآغاز گیاهی و 40 درصد آنها سرآغاز شیمیایی و حیوانی دارند.

رژیم غذایی در حین درمان
درمانگران هومیوپاتی پس از آنکه دارویی پسندیده را تشخیص دادند از بیمار می‌خواهند که پس از تجویز داروها از رژیم غدایی ویژه‌ای در حین درمان بهره گیری کند دکتر هانمان برخی از غذاها و نوشیدنیها را بازداشته در حین درمان را چنین فهرست بندی کرده است: از قهوه، چای گیاهی، مشروبات الکلی و مایعات عطرآگین دوری گردد گلهای خوشبو در پیرامون خانه فرد تحت درمان با داروها مجاورت پیدا نکند داروهای شوینده خوشبو دندان بهره گیری نشود اغذیه‌هایی با ادویه‌های بسیار خوشبو و گیاهان دارویی خام مصرف نشود از مصرف مارچوبه، کرفس، پیاز، سیر، پنیر کهنه و گوشتها پرهیز گردد از قند و شکر سفید بهره گیری نگردد از اتاقهای گرم و لباسهای پشمی و زندگی در پیرامون بسته دوری شود از کاربرد هر گونه دخانیات و مواد مخدر خودداری شود از مصرف داروهای آنتی هیستامین، داروهای کورتن دار و پمادهایی مانند ویکس پرهیز گردد برای دستیابی به سلامتی کامل در درمان هومیوپاتی پنچ مرحله فوق در نظر گرفته شده است. ساموئل هانمان شروط رسیدن به درمانی موفق را سه اصل بنیادی زیر می‌داند سرعت در درمان - آرامش روانی - دوام و ادامه

نقد بر هومئوپاتی
تا به امروز هیچ مدرک مستدل علمی یا آزمایشی که ثابت کند این شیوه درمانی واقعا مؤثر است ارائه نگردیده است .