پس از اینکه خمینی در بهمن 57 قدرت را در ایران در دست گرفت، 4 میلیون کرد مسلمان سنی مذهب حکومت او را نپذیرفتند و ادعای استقلال کردند. خمینی هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اش را به منطقه کردستان فرستاد تا اعتراضات آنها را سرکوب کنند .

در 27 اوت 1979، در سنندج 9 مبارز کرد و 2 افسر پلیس طی یک محاکمه یه اعدام محکوم شدند و اعدام آنها توسط یک جوخه آتش به اجرا در آمد ( که این رویداد توسط یک عکاس ناشناس ثبت و عکسش هم در روزنامه اطلاعات منتشر شد ) . یکی از کارمندان یونایتد پرس اینترنشنال پس از اطلاع از وجود چنین عکسی در آرشیو روزنامه اطلاعات به دفتر این روزنامه در تهران رفت و یک نسخه از آن عکس را گرفت، سپس آن عکس را به دفترشان در اروپا فرستاد. در اوت 29، روزنامه های مختلف بین المللی از جمله نیویورک تایمز این عکس را در صفحه اول خود قرار دادند. نام آن کارمند به دلیل مسائل امنیتی هرگز منتشر نشد.

این عکس، با نام "جوخه آتش" در ایران و یا با نامی شاعرانه به نام "گذری بیحس از زندگی به مرگ" تنها برنده ناشناس جایزه پولیتزر در تاریخ 90 ساله این جایزه شد. در سال 2006 ، جهانگیر رزمی عکاس ایرانی اظهار داشت که او عکاس این عکس بوده و ادعا کرد که این جایزه متعلق به اوست. جالب اینجاست که رزمی، عکاس رسمی رئیس جمهور ایران از سال 1997 بوده است !