رابرت گابریل کاریگامومبه موگابه (به انگلیسی: Robert Gabriel Karigamombe Mugabe) متولد ۲۱ فوریه ۱۹۲۴ است . وی رهبری دولت زیمباوه را از آغاز استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ تا کنون بر عهده داشته است . او دارای هفت مدرک لیسانس میباشد ! که دو تا از مدارک حقوق اش را در زندان به دست آورده است . وی از سال ۱۹۸۰ میلادی تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست وزیر و از سال ۱۹۸۷ تاکنون، با عنوان «رئیس جمهور» این کشور، بر سر کار می‌باشد. وی همچنین رهبر حزب حاکم زانو پی اف نیز هست .
رابرت موگابه به دلیل سیاست‌های اقتصادی و سرکوب مخالفان سیاسی‌اش همواره تحت انتقاد محافل جهانی قرار داشته است و یکی از اقدامات جنجال برانگیز رابرت موگابه مربوط میشود به دخالت نیروهای نظامی زیمباوه به رهبری وی در جنگ دوم کنگو ، که به سلب مالکیت انبوه زمین‌های سفیدپوست‌ها انجامید، بسیاری از کشورهای غربی وی را متهم به «تبعیض نژادی» و نفرت‌پراکنی نسبت به اقلیت سفیدپوست ساکن در زیمباوه کردند و در این رابطه نیز تحریم های اقتصادی بر علیه دولت کودتایی زیمباوه به رهبری موگابه وضع نمودند که در اثر این تحریم‌ها ، اقتصاد زیمباوه با مشکلات بسیار جدی روبرو شد.
کمبودهای جدی نفتی و غذایی منجر به مهاجرت گسترده اهالی زیمباوه به کشورهای همسایه، بخصوص آفریقای جنوبی گردید. موگابه، مخالفینش را «تازه متولدین استعمارگر» می‌نامد. وی و طرفدارانش، مدعی هستند که مشکلات زیمباوه، «میراث استعمار» است ولی هیچ اشاره ای به فساد اقتصادی حاکمان و نظامیان تحت امر موگابه نمیکنند و با سیاست های سرکوبگرانه جلوی هر گونه اعتراضی را هم میگیرند . لازم بذکر است که اکثریت مردم زیمباوه هم اکنون در فقر مطلق ( درآمد روزانه کمتر از یک دلار ) بسر میبرند ولی موگابه و کودتاچیانش قسمت اعظم کمکهای بین المللی را صرف خوشگذرانی خود و نزدیکانشان و امور امنیتی و نظامی میکنند . حکومت زیمبانه نیز همانند دولت کره شمالی در یک انزوای بین المللی بسر میبرد و بجز کشورهای جمهوری اسلامی ایران و سوریه و بلاروس و کوبا و ونزوئلا با کشورهای دیگری ، رابطه اقتصادی و سیاسی خاصی ندارد .