آرنولد ، در سي جولاي 1947 در شهر كوچك «تال» در نزديكي «گراتس» به دنيا آمد و همانجا هم بزرگ شد. در زندگي كودكي اش همه چيز خيلي عادي گذشت و هيچ اتفاق خاصي نيفتاد، آرني كه سخت گيري هاي پدرش ، از واكس زدن كفش ها گرفته تا كنترل شديد رفت و آمد، بازي، ورزش و درس، محدوديت هاي زيادي برايش به وجود آورده بود، به دنبال فرصتي بود تا به شكلي استعدادهايش را بروز دهد. اين اتفاق تا 13 سالگي نيفتاد تا اينكه يك روز هنگام شنا در درياچه چشمش به «كورت مارئول» قهرمان زيبايي اندام اتريش افتاد. كورت كه حالا 74 ساله است مي گويد: آن روز آرني به من گفت كه آرزو داشته مرا ببيند و عكسم را آورد تا برايش امضا كنم.

اين ملاقات شايد يكي از مهمترين اتفاقات زندگي آرنولد بود. آن روزها كورت مارئول در گراتس كلاس بدنسازي و زيبايي اندام راه انداخته بود و آرنولد هم در آن كلاس ها ثبت نام كرد. اما سخت گيري هاي پدر، كه حالا رئيس پاسگاه پليس شده بود، بازهم راه موفقيتش را دشوار كرد. آرني اجازه نداشت در هفته بيشتر از سه جلسه تمرين كند و اگر يك روز از اتوبوس جا مي ماند،بايد دوساعت تمام پياده روي مي كرد. با اين وجود هرچه بيشتر در ورزش پيشرفت مي كرد روحيه قدرت طلبي اش بيشتر ظاهر مي شد و آرزوهايش هم بزرگتر مي شد. «هاينتسل» يكي از دوستان دوران نوجواني اش مي گويد «آرني به هيچ چيز جز عضلاتش فكر نمي كرد و تمام وقتش را بدنسازي مي گرفت. بلاخره تلاش شوارتزينگر جوان نتيجه داد و او در سال 1966 قهرمان جوانان اروپا شد. بعد از اينكه در مونيخ يك دوره باشگاهي زيبايي اندام را تجربه كرد، سال 1968 به آمريكا رفت تا در باشگاه «گولزجيم» كاليفرنيا تعليم ببيند. همان سال براي اولين بار قهرمان جهان شد و اين آغازي براي قهرماني هاي پي درپي و درو كردن مدال هاي طلاي جهاني و المپيك بود.

روحيه مبارزه جويي و قدرت طلبي او روزبه روز موفقيت هاي بيشتري برايش رقم مي زد. طوري كه در دهه هفتاد ميلادي با پيروزي در 13 رقابت جهاني (7 طلاي جهاني و 6 طلاي المپيك) به نماد ورزش بدنسازي تبديل شد اين شكست پايان برنامه هاي اقتصادي بلندپروازانه نبود. ورود به عرصه سينما و عقد قرارداد غيرمعمول براي بازي در فيلم دوقلوها آغازي براي موفقيت هاي مالي آرنولد بود. درآمد سي ميليون دلاري از سهم 15 درصدي از سود آن فيلم ـ كه نشان از شم كاسبكارانه آرنولد داشت ـ وقتي با دستمزدي سيصد ميليون دلاري از بازي در ديگر فيلم ها جمع شد او را تبديل به يكي از پولدارترين ستاره هاي سينما كرد .