زندگينامه: علي لاريجاني

علي اردشیر آملی ملقب به لاريجاني در سـال 1336 هجري شمسي در آمل، از شهرهاي استان مازندران متولد شد. پدر او آيت‌الله حاج ميرزا هاشم آملي بود.
آيت‌الله حاج ميرزا هاشم آملي از علماء برجسته حوزه‌هاي علميه نجف و قم و مرجع تقليد بود. مرحوم هاشمی آملی همان کسی بود که بعد از برکناری آقای منتظری شبی میهمان مرحوم حاج آقا شهاب مرعشی نجفی بود. و زمانی که آقا شهاب به او گفته بود دیروقت است شب را همینجا بیتوته کنید، گفته بود: «تا همینجا هم خطر کردم، می‌خواهی فردا ما دو تا پیرمرد را به جرم لواط دستگیر کنند ودست ریشهری بدهند؟»، ریشهری در آن زمان علاوه بر وزارت اطلاعات، رئیس دادگاه ویژه روحانیت بود و بسیاری از روحانیون مخالف را همچون مرحوم سید عبدالرضا حجازی و سید عرب و علامه شریف ‌الدین مشکور به جرم لواط اعدام کرده بود. (ریشهری داماد مرحوم شیخ علی مشکینی رئیس اسبق مجلس خبرگان، که دستش به خون صدها تن از نظامیان آزاده و ایرانیان مبارز و روحانیون سرشناس آلوده است، اخیراً در دومین جلد خاطراتش ادعا کرده است چون مرحوم آیت‌ الله بهشتی نماز امام زمان را نخوانده بود به قتل رسید اما مهدوی کنی و امامی کاشانی توصیه او را پذیرفتند و نماز امام زمان را خواندند و در نتیجه سوءقصد به آنها کارگر نشد و از مرگ نجات پیدا کردند.) .علي لاريجاني همچنين داماد آيت‌الله مرتضي مطهري نیز هست.

علی لاريجاني در سال 1358 در رشته رياضيات و علوم كامپيوتر در مقطع ليسانس از دانشگاه صنعتي شريف فارغ‌التحصيل شد. سپس به پيشنهاد و توصيه مرتضي مطهري تغيير رشته داد و فوق ليسانس و دكتراي خود را در رشته فلسفه غرب از دانشگاه تهران اخذ كرد. او پس از انقلاب به پيشنهاد و توصيه مرتضي مطهري به سازمان صدا و سيما رفت و به‌عنوان مديركل برون مرزي و دفتر مركزي خبر سازمان صدا وسيما مشغول به كار شد.
در سال‌های 1360 و 61 به عنوان رئيس سازمان صدا و سيما انتخاب شد. در فاصله سال‌هاي 61 تا 70 لاريجاني سمت‌هايي چون معاونت وزارت كارو امور اجتماعي، معاون وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت وزارت سپاه و جانشين ستاد كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به عهده گرفت. علی لاریجانی از همان آغاز انقلاب در سازمان اطلاعات سپاه، نقش ویژه ‌ای در سرکوب و قتل اهل اندیشه و مخالفان نظام به ویژه ملیون عهده دار بود

در سال 1370 پس از استعفای خاتمی به وزارت ارشاد رفت و به اسم برقراری مبانی اسلام و ولایت در گستره هنر و اندیشه و فرهنگ به قتل عام فرهنگ و هنر پرداخت و تا سال 1372 در اين وزارتخانه ماند.
سپس در سال 1373 با حكم آیت الله خامنه ای به عنوان رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منصوب شد و تا سال 1383 به مدت 10 سال مديريت اين سازمان را به عهده داشت. علی لاریجانی در مقام مدیرعامل صدا و سیما، شایسته‌ ترین برنامه سازان و نویسندگان و گویندگان صدا و سیما از جمله شماری از قدیمی‌ ها را مشمول تصفیه کرد و به جای آنها بچه‌ بسیجی‌ ها و شماری از شاگرد سوهان فروشهای قمی را به تلویزیون آورد. در عهد او علی کردان بر خزانه صدا و سیما چنگ انداخت و حاج عزت پاسدار و سردار غفور بسیجی و سرافراز حزب ‌اللهی زمام امور مهمترین ارگان تبلیغاتی ملی را به دست گرفتند. در طول مدت ریاستش تنها از طریق آگهی‌ ها، چهارده میلیارد تومان به جیب زد و رقم سوءاستفاده‌ها در عهد او مطابق گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس ششم از 880 میلیارد تومان فراتر رفت.

در دوره مدیریت علی لاریجانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران كه در سال 1373 تنها دو شبكه تلویزیونی 7 ساعته و 2 شبكه رادیویی داشت , دارای 7 شبكه تلویزیونی و 8 شبكه رادیویی ملی و سراسری , 30 شبكه رادیویی استانی و 24 شبكه تلویزیونی استانی شد .
علی لاریجانی همچنین چندین شبكه بین المللی از جمله شبكه های جام جم 1 و 2 و 3 را برای ایرانیان خارج از كشور و شبكه های متعدد برون مرزی از جمله شبکه سحرو نیز شبكه بین المللی العالم را برای جهان اسلام بنیان گذاشت . لاريجاني كه به‌عنوان نماينده ولی فقیه در شوراي عالي امنيت ملي مشغول فعاليت بوده‌است، از سال 1384 و با آغاز به كار دولت نهم، دبير شوراي عالي امنيت ملي شد اما در 28 مهر ماه سال 1386 از اين سمت استعفا داد.

علی لاریجانی سپس از حوزه انتخابیه قم کاندیدای نمایندگی مجلس هشتم شد و توانست بعنوان نماینده مردم قم وارد مجلس شود . او در نخستین جلسه کاری هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای اکثر نمایندگان رئیس مجلس هشتم شد. در جلسه‌ای که نمایندگان صبح روز چهارشنبه 8 خرداد 1387تشکیل دادند علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس هشتم، با کسب 232 رای موافق از مجموع 263 رای ماخوذه به عنوان رئیس مجلس هشتم انتخاب شد .