در برنامه نویسی ، syntax (گرامر زبان یا همون لغاتی که در زبان برای نوشتن دستورات بکار میره) خیلی مهم نیست و اون چیزی که زبان ها رو از هم متفاوت میکنه، دستورات ترکیبی و کتابخانه هایی است که هر کدام برای دسترسی به منابع سیستم در خود دارند.
در اینجا تفاوت های asp.net رو با Php می نویسم تا خودتون بهتر بتوانید تصمیم بگیرید:

• ASP.net یک محصول مایکروسافتی است که در مجموعه دات نت ارائه شده است. اما php یک زبان تحت وب اوپن سورس است.

• برنامه های نوشته شده توسط asp.net روی سرور های ویندوز قابل اجرا هستند ، اما برنامه هایی که با php تولید میشوند تحت لینوکس اجرا میشوند. (البته تحت ویندوز هم میشه php نصب کرد، اما تحت لینوکس به صرفه تره . چون اجاره سرور لینوکس ارزان تراست)

• ASP.net قابلیت encode کردن کدهای نوشته شده سمت سرور را با تبدیل آنها به یک فایل DLL فراهم ساخته است (code-Behind) تا حتی کسی که به سرور شما دسترسی دارد هم سورس های شما رو نبیند. اما php گزینه کامپایل ندارد . البته یک رمزنگار بنام zend برای php نوشته شده که کاری مشابه encode کردن را بر روی کدهای php انجام میدهد.

• قابلیت های شی گرایی در asp.net به دلیل قابلیت کامپایلی بودن آن و مجتمع شدن با سایر زبان های دات نت خیلی بهتر پیاده سازی شده است.

• Asp.net برای برنامه نویسی های سریع بسیار مناسب است. زیرا تعداد بسیار زیادی کتابخانه دارد که کامپوننت های مخصوص هر کاری را بصورت آماده در اختیارتان قرار می دهد . اما در برنامه نویسی با php شما مجبورید اکثر بخش های برنامه نویسی را خودتان بنویسید و این وقت زیادی از شما می گیرد. البته در پروژه های بزرگ ، بخش کدینگ چون یکبار نوشته شده و چندین بار استفاده میشود، در میزان وقتی که در مقایسه با asp.net می گذارید چندان فرقی نمی کند. در ضمن در php گاهی دستان شما بازتر است.

• IDE به محیط برنامه نویسی زبان ها میگویند. ASP.net تحت Visual Studio نوشته میشود که در کشورهایی که ملزم به رعایت کپی رایت هستند 4000 دلار قیمت دارد. در حالی که IDE های موجود برای زبان PHP معمولا رایگان است. اما در ایران که خداروشکر این مورد با هزار تومان در دسترس است !

• بانک اطلاعاتی مورد استفاده برای زبان های دات نت معمولا SQL Server است و بانک اطلاعاتی مرتبط با PHP معمولا MySQL است. تا این اواخر MySQL امکان نوشتن stored Procedure را نداشت که گویا در نسخه جدیدش اضافه شده. قیمت لایسنس SQL server معمولا از my sql بالاتره.

• کدهای رایگان برای هر دو زبان در اینترنت به وفور یافت میشود و در این مورد نگرانی ندارید.

• امکانات URL-Rewriting در زبان PHP ساده تر از زبان های دات نتی قابل پیاده سازی است. برای اینکار در ریشه سایتی که نوشته اید یک فایل htaccess میگذارید و تنظیمات مربوط به URL Rewriting را داخل آن تنظیم میکنید. اما برای زبان های دات نتی شما باید این تنظیمات را روی سرور انجام دهید. به همین دلیل اگر پروژه ای نوشته باشید که بخواهید در آن از امکانات URL Rewriting استفاده کنید در حالت برنامه نویسی دات نتی، نیازمند اجاره کردن یک سرور هستید که اینکار برای پروژه های کوچک که با 20 مگابایت هاست کارشون راه میفته توجیه اقتصادی نداره.
(( URL-Rewriting به ایجاد آدرس های مجازی روی سرور میگن. مثلا آدرس وبلاگ هایی که شما در یک سرویس مانند پرشین بلاگ میسازید مجازی هستند. چون هیچ دامنه ای امکان داشتن یک میلیون ساب دامین واقعی رو نداره. پس اینکار توسط شبیه سازی انجام میشه که بهش URL Rewriting میگن.))

• PHP با زبان خاص خودش نوشته میشود و چندان هم مشکل نیست. اما ASP.net با استفاده از زبان های دات نتی قابل نوشتن است. که معروف ترین آنها vb.net و سی شارپ است. کدنویسی با استفاده از VB.net برای تازه کارهای برنامه نویسی خیلی ساده تر است و کد نویسی C# برای دانشجویان رشته نرم افزار که با زبان C آشنایی دارند توصیه میشه. معمولا هر برنامه نویسی با یکی از این زبان ها کار میکند و روی آن زبان متمرکز میشود. قدرت هر 2 زبان سی شارپ و VB.net در برنامه نویسی یکسان است و فقط سینتکس آنها متفاوت است.
خلاصه اینکه این دو زبان قدرت یکسانی دارند و فقط گاهی برای رسیدن به یک نتیجه خاص در پروژه تان ، با یکی ممکن است بیش از دیگری کد بنویسید و گاهی برعکس . اما در کل چیزی از هم کم ندارند و این پارامترهای تجاری است که تعیین میکند که در پروژه های بزرگ از کدام زبان استفاده شود .