لینوکس خود یک هسته است.

منظور از هسته چیست؟
هسته به این معناست که این لینوکس یا هسته قسمت اصلی سیستم عامل را تشکیل می دهد و به خودی خود سیستم عامل به شمار نمی رود.

وظیفه هسته :
وظیفه هسته را میتوان در کنترل داده ها،مدیریت حافظه،سخت افزار،ورود و خروج داده ها و…خلاصه کرد.

همانطور که گفتیم هسته به خودی خود سیستم عامل به شمار نمی رود بلکه با استفاده از ابزارهایی که پروژه های متن باز GNUبرای آن ساخته است تبدیل به یک سیستم عامل می شود برا ی همین است که معمولا لینوکس را GNU/Linux می خوانند.
البته با افزودن سایر نرم افزار های متن باز میتوان از قابلیت هایی همچون سرویس دهنده ها،ایستگاه های کاری ،کامپیوتر های رو میزی و..برای آن استفاده کرد.
لینوکس در واقع نمونه متن باز یونیکس است چون بر اساس استاندارد POSIXپیاده سازی شده و با آن سازگاری دارد. پس لینوکس از نواده یونیکس به شمار می آید.

تفاوت های لینوکس با ویندوز :
لینوکس یک سیستم عامل متن باز است که متن کد های آن برای کاربر قابل مشاهده است و کاربر میتواند در آن تغییراتی را ایجاد کند و بسته به نیاز خود آن را طراحی کند و همچنین می تواند از روی آن به هر تعداد که خواست کپی کرده و حتی به فروش برساند. اما ویندوز یک سیستم عامل است که کدهای آن بصورت سری در نظر گرفته شده و برخلاف لینوکس شما نمی توانید سر از کار ویندوز در آورید یعنی واقعا نمی دانید در زیر سیستم شما چه می گذرد ! به همین دلیل ویندوز رایگان نیست و شما نمی توانید از روی آن کپی کنید و به دوستان خود بدهید البته تا چند سال آینده قانون هایی برای جریمه افراد متخلف در این امر صورت خواهد گرفت.

لینوکس محصول مشترکی است که به یک سازمان ،کشور یا…خاصی تعلق ندارد زیرا هر یک از اجزای آن را اکثر کاربران در سرتاسر دنیا ساخته اند(تعداد این برنامه نویسان حدود ۴۰۰هزار نفر است) اما تعداد برنامه نویسان مایکروسافت کمتر از ۱۰هزار نفر است که این تفاوت ارقام دلبل اصلی تفاوت کیفیت است.

لینوکس از نوادگان یونیکس است و با ویندوز اساسا تفاوت دارد به دلیل همین تفاوت است که شما نمی توانید برنامه هایی را که با ویندوز اجرا می کنید را با لینوکس هم اجرا کنید.(البته با وجود شبیه ساز ها این کار امکان پذیر است اما در شرایط عادی امکان ندارد.)
خواص اصلی لینوکس و خانواده اش پایداری و استقامت آن هاست که موجب می شود به راحتی خراب نشوند و به ندرت نیاز به بوت مجدد دارند.برخی از آنها سال ها نیاز به راه اندازی مجدد ندارند در صورتی که بسیاری از نسخه های جدید ویندوز وجود دارد که به کرات نیاز به بوت کردن دارند.برای به راه انداختن ویندوز نیاز به پردازنده های قوی دارید .برخی از نسخه های جدید تر لینوکس به نصب یکبار برای تمام عمر مشهورند .از امتیازات این نسخه ها این است که بدون نیاز به بوت می توانند به نسخه های جدید تر ارتقا یابند.

لینوکس و امنیت آن :
امروزه در دنیای فناوری اطلاعات از بین رفتن یا نقص اطلاعات از بزرگترین نگرانی ها و دغدغه های جامعه اطلاعاتی است .لینوکس در امنیت حرف اول را می زند زیرا در ویندوز قابلیت های امنیتی زیادی وجود ندارد و بعضا با بکار گیری نرم افزار های امنیتی مثل آنتی ویروس ها و…می توان این قابلیت را به ویندوز افزود. در صورتی که این ابزار ها بطور پیش فرض در لینوکس قرار دارد زیرا از ابتدا لینوکس برای استفاده چند کار بره و شبکه ای ساخته شده است و البته رعایت مسائل امنیتی از مهمترین مسائلی بده که سازندان آن با آن روبرو بوده اند. در صورتی که ویندوز در همین زمان هم دارای نواقص زیادی است.البته نه اینکه لینوکس ایمن ایمن است ولی بخاطر باز بودن متن کد آن می توان مشکلات احتمالی را فورا تشخیص داد و از بین برد. در صورتی که برای ویندوز باید صبر کنید تا نسخه جدید توسط مایکروسافت ارائه شود. می توان گفت تقریبا هیچ ویروسی برای لینوکس وجود ندارد در صورتی که برای ویندوز تقریبا سالانه حدود ۱۰۰۰ویروس و کرم مختلف برای ویندوز وجود دارد (اصلا برخی برنامه نویسان فقط با ساختن کرم و ویروس به کسب در آمد می پردازند) حدود ۷۰ در صد سایت های جهان بر روی لینوکس و آپاچی در حال اجرا هستند. یکی از دلایل دیگر این امر که ویروسی نمی توان برای لینوکس ساخت و برای ویندوز دست ویروس نویس تواناست این است که چون اغلب کربران ویندوز از یک برنامه خاص همچون اینترنت اکسپلورر و.استفاده می کنند و ساختن یک ویروس باعث خرابی اغلب کاربران خواهد شد در صورتی که بر لینوکس میتوان از برنامه های مختلفی استفاده کرد که این باعث شده ویروس نویس نتواند یک الگوی جامع برای کاربران لینوکس بیابد و این خود باعث شده تا تلاش خود را صرف ویندوز کنند زیرا صد در صد ویروس سازی برای ویندوز پاسخگوست. در ضمن ویروس های ویندوز فقط برای ویندوز است و برای لینوکس بی تاثیر است.

لینوکس را می توانید برای کاربرد های متعددی بکار بگیرید همچون دستگاه چک کردن اتصالات شبکه دیواره آتش ،مسیر یاب و……و همچنین لینوکس یک سیستم زنده و پرتابل است به این معنی که شما می توانید آن را حتی در یک سی دی ب خود حمل کنید .