اگر از سایت گوگل برای جستجوی اطلاعات در اینترنت استفاده می كنید حتماً تا كنون لینكهای تبلیغاتی كنار سایت گوگل را دیده اید. این نوع از تبلیغات متنی در حقیقت منبع اصلی درآمد شرك ت گوگل به شمار می آید. درآمد روزانه گوگل از این آگهی های كوچك روزانه بیش از 10 میلیون دلار است! آگهی های كوچكی كه مرتبط با كلمات جستجو شده و در كنار نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این سیستم تبلیغاتی Google AdWords یا تبلیغات متنی گوگل نام دارد. نحوه محاسبه هزینه تبلیغات در سایت گوگل بر اساس سیستم Pay Per Click یا پرداخت به ازای هر بار كلیك بر روی این آگهی ها می باشد. قیمت هر بار كلیك بر روی این آگهی ها بسته به نوع كلمات كلیدی برای آگهی دهنده متفاوت است. كلمات كلیدی پر كاربرد و درآمدزا قیمت بیشتری دارند. قیمتها از چند سنت تا چندین دلار متفاوت است.

نحوه كسب درآمد
شاید بگویید خوب، این درآمد كه به جیب گوگل می رود! ما چگونه می توانیم از آن درآمد كسب كنیم؟ نكته مهم همینجاست! اتفاقاً همه این درآمد نصیب گوگل نمی شود. به دلیل تقاضای بسیار زیادی كه برای قرار دادن آگهی در سایت گوگل دارد این سایت با محدودیت فضا و تعداد آْگهی هایی كه می تواند در هر بار جستجو نشان دهد، مواجه است. ضمناً امكان دارد تعدای از كاربران اینترنت از گوگل استفاده نكنند. گوگل برای اینكه هم مشكل اول را حل كند و هم درصد موفقیت آگهی ها را افزایش دهد و از طرفی نمی خواهد مشتریانش را از دست بدهد حاضر شده است سود حاصله از این سیستم تبلیغاتی را با صاحبان دیگر سایتها تقسیم كند. به این ترتیب كه تعدادی از آگهی های خود را در سایر سایتها نمایش دهد و از فضای تبلیغاتی سایت های دیگر به نفع خود استفاده كند و بازدیدكنندگان آن سایتها را نیز به سمت سایتهای آگهی دهنده در گوگل بكشاند و مشتریانش را راضی كند.

در این حالت گوگل درصدی از درآمد حاصله از آگهی را به سایتهای دیگر می دهد كه البته میزان پرداختی صرفاً به تعداد دفعاتی كه بر روی آگهی های گوگل در سایت مربوطه كلیك می شود بستگی دارد. توجه كنید كه گوگل آگهی های تبلیغاتی را بر اساس زمینه كاری سایتها به آنها می دهد و تبلیغات دقیقاً مرتبط با نوع اطلاعاتی است كه در سایت موجود است. به عنوان مثال هیچگاه تبلیغات لوازم آرایشی را در سایتی كه مربوط به ساخت و ساز است قرار نمی دهد و بالعكس. نكته مهمی كه باید در نظر داشته باشید این است كه نمی توان به گوگل كلك زد! گوگل توانایی خاصی در شناخت صحت كلیك ها بر روی آگهی دارد. بنابر این فكر نكنید كه اگر بنشینید و روزی مثلاً 1000 بار بر روی آگهی های سایت خودتان كلیك كنید درآمد شما افزایش می یابد بلكه به عكس در صورتی كه گوگل این كلك را تشخیص دهد (كه می دهد!) سایت شما را محروم خواهد كرد!

نحوه استفاده از سیستم Google Adsense
اولین نكته كار این است كه سایت شما باید به زبان انگلیسی باشد! برای كسب درآمد اینترنتی به دلار باید یك سایت انگلیسی زبان هم داشته باشید. از این پس باید جهانی بیندیشید. مشتریان شما در سراسر جهان پراكنده اند پس می توانید با ایجاد یك سایت انگلیسی زبان اولین گامهای كار در دنیای واقعی اینترنت را بردارید. نكته مهم این است كه شما بتوانید بازدید كننده را به سایت خود بیاورید و برای داشتن ترافیك سایت بالا نیاز به محتوای مناسب و بازاریابی الكترونیكی قوی دارید كه در شماره های بعدی نشریه تعدادی از آموزشهای مرتبط ارائه خواهد شد. (تعداد زیادی از نكات بازاریابی الكترونیكی در كتاب "كارآفرینی در كسب و كارهای اینترنتی" نوشته محمود احمدپور و اشكان فرخ حیاتی ارائه شده است.)

وقتی سایت خود را طراحی كردید و محتوای مورد نظر را به آن اضافه كردید نوبت به درخواست استفاده از این سیستم می‌رسد. پس به آدرس www.google.com/adsense رفته و ثبت نام كنید. در این بخش از سایت گوگل شما آدرس سایت سایر مشخصات شما از جمله آدرس و كشور را از شما می پرسد. متاسفانه گوگل این سرویس را كشور ایران ارائه نمی دهد اما نگران نباشید. ایرانیان زیادی هستند كه از این سیستم هم اینك استفاده می كنند. آدرسی كه گوگل از شما می گیرد برای ارسال چك می باشد كه بعداً راجع به آن صحبت خواهد شد. بنابراین شما آدرس دیگری را مثلاً در كانادا، آمریكا یا انگلستان یا یكی از كشورهایی كه گوگل می پذیرد وارد نمایید. پس از ارسال مشخصات مدتی طول می كشد تا نتیجه برای شما ارسال شود. عجله نكنید و درخواست خود را دوباره تكرار نكنید! گوگل سایت شما را مشاهده و بررسی كرده و در صورت تأیید نتیجه را به ایمیل شما ارسال می كند. حتی اگر سایت شما توسط گوگل تأیید نشد در ایمیلی كه برای شما ارسال می كند دلایل آن را برای شما شرح می دهد. در صورت تأیید نحوه استفاده از سیستم را برای شما ارسال خواهد كرد كه به سادگی می توانید از آن استفاده نمایید.

نحوه كار با سیستم Google AdSense
نحوه كار بسیار ساده بوده و در سایت گوگل نیز شرح داده شده است. پس از تأیید سایت شما توسط گوگل، اسكریپتی را كه گوگل در اختیار شما قرار می دهد باید در سایتتان قرار دهید. با انجام این مرحله به صورت اتوماتیك آگهی ها در سایت شما نمایش داده خواهد شد. كار شما در اینجا به پایان می رسد و كار اصلی كه همان آوردن بازدید كننده به سایت است آغاز می گردد. شما می توانید آمارهای مفیدی از جمله تعداد دفعات نمایش آگهی ها، تعداد كلیك بر روی آگهی ها و درآمد فعلی خود را از طریق بخش Adsense سایت گوگل مشاهده نمایید.

دریافت پول
پرداختهای گوگل صرفاً به صورت چك می باشد كه در وجه شخص پرداخت می گردد. حال برای دریافت چك 2 راه موجود است. كسانی كه در خارج از كشور دارای بستگان یا دوستانی هستند می توانند آدرس و نام آنها را به عنوان دریافت كننده چك ذكر كنند تا چكها برای آنان ارسال گردد و آنها پس از وصول مبلغ چك، آنرا برای شما ارسال نمایند. اما كسانی كه در خارج از كشور آشنایی ندارند، با مراجعه به صرافی ها می توانند از آنها برای دریافت چك راهنمایی بگیرند. دریافت و ارسال چك و پول كاری است كه صرافی ها به سادگی انجام می دهند و بسیاری از آنها از طریق روابطی كه در خارج از كشور دارند می توانند این كار را برای شما انجام دهند.

درآمد حاصله از این روش
درآمدی كه از این راه بدست می آید صرفاً بستگی به تعداد بازدید كننده سایت شما دارد. هرچه تعداد بازدیدها و در نتیجه تعداد كلیك بر روی آگهی ها بیشتر باشد طبیعتاً درآمد بیشتری كسب خواهید كرد.
تجربیات شخصی من نشان می دهد كه شما به طور میانگین می توانید حداقل 1 سنت برای هر بازدید كننده پیش بینی كنید. یعنی سایتی كه مثلاً 2000 بازدید در روز دارد حدود 2000 سنت یا 20 دلار در روز درآمد خواهد داشت. البته این مقدار دقیق نیست ولی به صورت متوسط می توان روی آن حساب كرد. یعنی ممكن است به ازای این تعداد بازدید پول بیشتر یا كمتری بدست بیاورید كه بستگی به نوع اطلاعات سایت شما و محل قرار گرفتن آگهی ها دارد.